Elias Levin gör praktik på Malmö Opera
Namn: Elias Levin
Utbildning TAG: Scenkostym och Historiska Dräkter
Praktik: 12 veckor, Malmö opera
Vad får du göra här på Malmö Opera?
Här har jag fått syssla med både det ena och det andra! Jag har sytt en väldig massa haremsbyxor till uppsättningen av Lakmé som är höstens stora operaföreställning. Efter det fick jag syssla med lite olika projekt för att jag ska skulle få lära mig så mycket som möjligt.
Är det något särskilt område du jobbar med?
Jag får som sagt göra väldigt mycket olika saker när jag är här. Men jag rör mig ju allra helst på damsidan och under min tid på Malmö Opera har det varit mycket unisex plagg. I den första uppsättningen Lakmé hade alla haremsbyxor och sedan när vi gick vidare till ”Pippin” som är vårens stora operaföreställning var det glitter som gällde för alla.
Vad känner du att du har lärt dig av din praktik hittills?
Jag har lärt mig väldigt mycket. Dels att scenkostym inte alltid är fantastiska one-of-a-kind-kläder utan ibland får man ägna sig åt riktig massproduktion av näst intill likadan plagg. Jag har också lärt mig tips och tricks som gör att arbetet går både fortare, smidigare och billigare.
Hur viktig tror du att praktiken är för din typ av utbildning?
Den är otroligt viktig! Fundamental skulle jag vilja säga. Dels får man ju uppleva hur tempot och miljön är i en riktig kostymateljé men man får också lära sig knep och knåp som används i branschen. Man använder ju sällan exakt samma metoder inom teatern som man skulle göra som klassisk dam-, herr- eller klänningsskräddare och inte heller som på ett konfektionsföretag, Man väljer helt enkelt den teknik som passar bäst för ändamålet.
Hur ser du på framtiden efter examen?
Ja, alltså jag har ju kommit på att jag ska följa min dröm om att bli skådespelare istället för skräddare!
Men jag kommer aldrig ångra att jag gått på TAG. Scenkostym och Historiska Dräkter är en fantastiskt utbildning och den kommer jag alltid har nytta av i resten av mitt liv.
Antingen kommer skräddarna tycka att jag är jobbig eftersom de inte kan lura mig när de provar in mina scenkläder eller också kommer de tycka det är skönt att jag vet vad som är möjligt och att göra eller inte. Och även om jag inte hamnar på scenen så kommer jag arbeta inom teatern på något vis, oavsett om jag skulle hamna på kostymdesign, skådespelare eller vad som helst.